Blogg
Autentisk.
Han framstår som autentisk, sas det i morgonsändningen från SVTs valvaka i USA, när förklaringar söktes till hur det kunde gå som det gick.
Det är svårt att undgå reflektera över den nya världsbild vi vaknade upp till den 9/11. Den sifferkombinationen får återigen stå för dramatik.
Nu skulle jag kunna dra iväg på domedagstankar och lufta mina egna reflektioner kring det politiska läget – men jag släpper det åt dig själv och alla andra som kommenterar i media. Jag nöjer mig med att dela min övertygelse om att kärlek och tolerans någonstans i slutet av vägen ändå alltid kommer vara starkare än hat och exkludering.
Men med tanke på att just ordet autentisk har fått en renässans på många sätt – och det är ett begrepp som du som är chef säkert känner väl till från ledarskapsböcker och utbildningar – så kan jag inte låta bli att fundera lite kring dess egentliga innebörd.
När vi använder autentisk som en definition av en människa så är några av synonymerna “äkta”, “trovärdig”, “sann” och “genuin”. Att du som ledare uppfattas som autentisk och tillitsfull och därmed förtjänar andras förtroende, är avgörande för att vara en bra ledare i dagens organisationer.
Vår längtan efter autenticitet är en trend som pågått ett tag. Reality TV har regerat rätt länge som koncept, dokumentärer eller kombinationer av drama/dokumentär smäller högre än såpor. Och Alexander Bard menar att den kommande generationen drivs av “purpose” – mening – för att ens vilja engagera sig, och det är ju också en variant av autenticitet.
Allt det där är ju bra, tänker jag.
Det är en ny tid vi lever i på många sätt. Teknikutvecklingen driver fram strukturella förändringar i våra företag, organisationer och samhällssystem på ett sätt och i en hastighet som vi nog inte fattat konsekvenserna av ännu.
Sociala medier har ersatt de traditionella. Makten förskjuts från den lilla toppen till den breda massan och ett kontinuerligt pushande av snabba one-liners och säljande drama i rubrikform, är viktigare än djupare granskning.
Facebook med flera filtrerar våra flöden, så vi matas med den “sanning” vi vill höra, baserat på vårt digitala beteende. Det kräver eget arbete att söka ett brett perspektiv – å andra sidan har det aldrig varit enklare att få sin egen version av sanningen bekräftad. Då kan till och med en ledare som Trump framstå som autentisk…
Individens vilja att ta ett stort eget ansvar, både genom att leda sig själv och kunna leda andra oavsett formell roll, återspeglas i hur vi organiserar verksamheter och hur vi utövar ledarskap.
Samma sak gäller i vår roll som världsmedborgare. För vem som än har den politiska makten, så ansvarar jag för vad jag bedömer vara autentiskt, precis som du ansvarar för din sanning.
Och förmodligen ligger sanningen nånstans mitt emellan…
Ha en genuint skön helg!
/Ludde
Tags: blogga