Ledare med människan i fokus

“Ett modernt ledarskap handlar om mer än teknisk kompetens. Det behövs ledare som även sätter människan i fokus.”

ledareEfter en vecka i det stora landet på andra sidan Atlanten är jag tillbaka och plöjer igenom nätets artiklar om ledarskap. Citatet ovan är hämtat ur en artikel i Ny Teknik där fokus nu sätts på chefers ledarskap, roll och ansvar i kölvattnet av #metoo och #teknisktfel.

“Ett modernt ledarskap handlar om mer än teknisk kompetens. Det behövs ledare som även sätter människan i fokus. Det är möjligt att vara en god teknisk ledare utan att vara expert på tekniken, säger Linda Rydén.”

Teknikbranschen är stor och berättelserna som samlats in under kampanjen kommer från stora byggbolag, tillverkningsindustrin, it-bolag, konsultbranschen och lärosäten – branscher och verksamheter där den tekniska/akademiska kompetensen väger tungt när nya chefer ska rekryteras.

En av våra deviser sedan många år är just ledarskap med människan i fokus, så formuleringen fick mig förstås att stanna upp och nicka bekräftande för mig själv, men också att fundera på betydelsen ur mitt eget personliga perspektiv.

Nu går det ju självfallet att tänka mängder av vinklar och skriva spaltmeter av vrår kring betydelsen av att ha människan i fokus och vad ett modernt ledarskap egentligen är. Och du är mer än välkommen att fylla på med dina reflektioner i kommentarsfältet!

När jag försöker koka ner mina tankar just nu i skrivande stund, så tänker jag så här.

Att vara ledare i dagens och förhoppningsvis även morgondagens organisationer, är att jobba i förtroendebranschen. Du är beroende av andras förtroende – ett behov som är ömsesidigt – de du ansvar för att leda är beroende av din tillit. Samspelet mellan oss som individer är till syvende och sist det som påverkar oss åt rätt håll, eller åt fel.

Av naturliga skäl hamnar vi som människor i fokus, ty organisationer är ju en levande organism sammansatt av känslor förpackade i dig, mig och alla andra. (Gurkor med ångest, som en del säger.) Förtroende och tillitsfulla relationer människor emellan är något som byggs över tid men som ändå måste hanteras som en ömtålig färskvara.

Du leder utifrån den du är och dina värderingar, på “gott och ont”. Så den första människan du bör ha i fokus och lära känna – är dig själv, tänker jag. Det är lätt att förledas att tro att du vet vem du är, vilka svagheter och styrkor du har, hur andra uppfattar dig, hur du påverkas och påverkar etc, inte minst om du har några års erfarenhet under bältet.

Men att jobba med människor i förtroendebranschen är ett livslångt lärande och en ständigt pågående upptäcktsfärd, där dina relationer med andra kommer ge dig nya svar om vem du är under hela resan.

Ha en fin helg!
/Ludde

PS. När jag gick UGL hade jag varit ledare i mer än tjugofem år, i roller från första linjen till vd. Trodde nog jag hade rätt bra koll, men jag lärde mig massor om mig själv av människor jag bara känt i fem dagar. Har du inte gått UGL så gör det!

 

Tags: